دانشجویان مهندسی نرم افزار علمی کاربردی ملایر وبلاگ تخصصی نرم افزار کامپیوتر ورودی 89 دانشگاه علمی کاربردی ملایر طرح پیشنهادی در سطح دسترسی بر اساس استانداردهای ISO11801 و اصول كابل كشی ساختار یافته Structured Cabling می باشد كه در این قسمت به بررسی اجزای مختلف این طراحی می پردازیم: توپولوژی پیشنهادی در كلیه ساختمانها Star و استفاده از Collapsed backbone می باشد. در هر طبقه از هر پریز یك رشته كابل UTP از طریق كانالهای ارتباطی تا محل Rack طبقه كشیده می شود. در محل Rack كابلها در پورتهای Patch Panel اتصال داده می شوند. بدین ترتیب بازای هر پریز یك پورت در Patch Panel خواهیم داشت.در شكل صفحه بعد عناصر یك ارتباط استاندارد نمایش داده شده است. حال به هركدام از پریزها كه كامپیوتری متصل شود كافیست از پورت متناظر آن در Patch Panel یك اتصال تا پورت سوئیچ طبقه برقرار شود. بدین ترتیب كامپیوتر مربوط به سوئیچ متصل شده و در شبكه قرار می گیرد. از هر طبقه یك رشته كابل عمودی به Rack مركزی كشیده می شود. در واقع از این طریق طبقات مختلف بهم مرتبط می شوند و یك شبكه یكپارچه ایجاد می شود.
آشنائی با عناصر یک شبکه محلی با این که هر شبکه محلی دارای ویژگی ها و خصایص منحصربفرد مختص به خود می باشد که به نوعی آن را از سایر شبکه ها متمایز می نماید ، ولی در زمان پیاده سازی و اجرای یک شبکه محلی ، اکثر آنان از استانداردها و عناصر شبکه ای مشابه ای استفاده می نمایند . شبکه های WAN نیز دارای وضعیتی مشابه شبکه های محلی بوده و امروزه در این نوع شبکه ها از مجموعه ای گسترده از اتصالات (از Dial-up تا broadband ) استفاده می گردد که بر پهنای باند ، قیمت و تجهیزات مورد نیاز به منظور برپاسازی این نوع شبکه ها تاثیر می گذارد .
رسانه های انتقال داده در شبکه های کامپیوتری ، ستون فقرات یک شبکه را تشکیل می دهند . هر شبکه کامپیوتری می تواند با استفاده از رسانه های انتقال داده متفاوتی ایجاد گردد. وظیفه رسانه های انتقال داده ، حمل اطلاعات در یک شبکه محلی می باشد . شبکه های محلی بدون کابل از اتمسفر به عنوان رسانه انتقال داده استفاده می نمایند . رسانه های انتقال داده عناصر لایه یک و یا فیزیکی شبکه های محلی می باشند . هر رسانه انتقال داده دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشد . طول کابل ، قیمت و نحوه نصب از مهمترین ویژگی های رسانه های انتقال داده می باشند . اترنت ، متداولترین تکنولوژی استفاده شده در شبکه های محلی می باشد که اولین مرتبه با همکاری سه شرکت دیجیتال ، اینتل و زیراکس و با نام DIX ارائه گردید . در ادامه و در سال 1983 موسسه IEEE با استفاده از DIX ، استاندارد IEEE 802.3 را مطرح نمود . در ادامه استانداردهای متعددی توسط کمیته های تخصصی IEEE ارائه گردید . قبل از انتخاب یک مدل خاص اترنت برای پیاده سازی شبکه ، می بایست کانکتورهای مورد نیاز برای هر نمونه پیاده سازی را بررسی نمود . در این رابطه لازم است سطح کارآئی مورد نیاز در شبکه نیز بررسی گردد . مشخصه های کابل و کانکتورهای مورد نیاز برای پیاده سازی هر یک از نمونه های اترنت ، متاثر از استانداردهای ارائه شده توسط انجمن های صنایع الکترونیک و مخابرات ( EIA/TIA ) می باشد . با توجه به لایه فیزیکی مربوطه ، از اتصالات متفاوتی در شبکه های اترنت استفاده می گردد . کانکتور RJ-45 ( برگرفته از registered jack ) متداولترین نمونه در این زمینه است . برای اتصال دستگاه های شبکه ای از کابل ها ی متفاوتی استفاده می گردد . مثلا" برای اتصال سوئیچ به روتر ، سوئیچ به کامپیوتر ، هاب به کامپیوتر از کابل های straight-through و برای اتصال سوئیچ به سوئیچ ، سوئیچ به هاب ، هاب به هاب ، روتر به روتر ، کامپیوتر به کامپیوتر و روتر به کامپیوتر از کابل های crossover استفاده می گردد . Repeater ، یک سیگنال را دریافت و با تولید مجدد آن ، امکان ارسال آن را در مسافت های طولانی تر قبل از تضعیف سیگنال فراهم می نماید . در زمان توسعه سگمنت های یک شبکه محلی، می بایست از استانداردهای موجود در این زمینه استفاده نمود . مثلا" نمی توان بیش از چهار repeater را بین کامپیوترهای میزبان در یک شبکه استفاده نمود . هاب در واقع repeater های چند پورته می باشند . در اغلب موارد تفاوت بین دو دستگاه فوق ، تعداد پورت های ارائه شده توسط هر یک از آنان است . با این که یک repeater معمولا" دارای صرفا" دو پورت می باشد ، یک هاب می تواند دارای چهار تا بیست و چهار پورت باشد . در شبکه های Ethernet 10BAST-T و یا Ethernet 100BASE-T استفاده از هاب بسیار متداول است . با استفاده از هاب ، توپولوژی شبکه از bus خطی که در آن هر دستگاه مستقیما" به ستون فقرات شبکه متصل می گردد ، به یک مدل ستاره و یا star تبدیل می شود . داده دریافتی بر روی یک پورت هاب برای سایر پورت های متصل شده به یک سگمنت شبکه ای مشابه نیز ارسال می گردد . ( بجزء پورتی که داده را ارسال نموده است ) . به موازات افزایش دستگاه های متصل شده به یک هاب ، احتمال بروز تصادم و یا Collision افزایش می یابد . یک تصادم زمانی بروز می نماید که دو و یا بیش از دو ایستگاه در یک لحظه اقدام به ارسال داده در شبکه نمایند . در صورت بروز یک تصادم ، تمامی داده ها از بین خواهد رفت . هر دستگاه متصل شده به یک سگمنت مشابه شبکه ، عضوی از یک collision domain می باشند . در برخی موارد لازم است که یک شبکه بزرگ محلی به سگمنت های کوچکتر و قابل مدیریتی تقسیم گردد. هدف از انجام این کار کاهش ترافیک و افزایش حوزه جغرافیائی یک شبکه است . از دستگاه های شبکه ای متفاوتی به منظور اتصال سگمنت های متفاوت یک شبکه به یکدیگر استفاده می گردد . Bridge ، سوئیچ ، روتر و gateway نمونه هائی در این زمینه می باشند . سوئیچ و Bridge در لایه Data Link مدل مرجع OSI کار می کنند . وظیفه Bridge ، اتخاذ تصمیم هوشمندانه در خصوص ارسال یک سیگنال به سگمنت بعدی شبکه است . پس از دریافت یک فریم توسط Bridge ، آدرس MAC مقصد فریم در جدول Bridge بررسی تا مشخص گردد که آیا ضرورتی به فیلترینگ فریم وجود دارد و یا می بایست فریم به سمت یک سگمنت دیگر هدایت گردد . فرآیند تصمیم گیری با توجه به مجموعه قوانین زیر انجام می شود :
● در صورتی که دستگاه مقصد بر روی یک سگمنت دیگر باشد ، Bridge آن را به سگمنت مورد نظر فوروارد می نماید .
از سوئیچ در برخی موارد به عنوان یک bridge چند پورته نام برده می شود . با این که یک Bridge معمولی ممکن است دارای صرفا" دو پورت باشد که دو سگمنت شبکه را به یکدیگر متصل می نماید ، سوئیچ می تواند دارای چندین پورت باشد. همانند bridge ، سوئیچ ها دارای دانش و آگاهی لازم در خصوص بسته های اطلاعاتی دریافتی از دستگاه های متفاوت موجود در شبکه می باشند و دانش خود را نیز متناسب با شرایط موجود ارتقاء می دهند(یادگیری) . سوئیچ ها از اطلاعات فوق به منظور ایجاد جداول موسوم به جداول فورواردینگ استفاده نموده تا در ادامه قادر به تعیین مقصد داده ارسالی توسط یک کامپیوتر برای کامپیوتر دیگر موجود بر روی شبکه باشند .
كارت شبكه عملكردهای گوناگونی را كه برای دریافت و ارسال دادهها در شبكه حیاتی هستند، انجام میدهد كه برخی از آنها عبارتند از:
3- Data transmission and reception: كاركرد اساسی كارت شبكه، تولید و انتقال سیگنالهای متناسب در شبكه و دریافت سیگنالهای ورودی است. طبیعت سیگنالها به كابل شبكه و پروتكل لایه datalink بستگی دارد. در یك LAN فرضی، هر كامپیوتر هم بستههای عبوری در شبكه را دریافت میكند و كارت شبكه آدرس مقصد لایه datalink را بررسی میكند تا ببیند آیا بسته برای كامپیوتر مذكور فرستاده شده یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ، كارت شبكه بسته را برای انجام پردازش توسط لایه بعدی از كامپیوتر عبور میدهد، در غیر اینصورت بسته را به دور میافكند.
نصب كارت شبكه برای نصب كارت شبكه، توصیه میشود كه از دستورالعملهای همراه كارت شبكه خود پیروی كنید. سعی كنید كارت شبكهای را خریداری نمائید كه این دستورالعملها را با خود داشته باشد. اگر قصد دارید از كارتی استفاده كنید كه آن را از كامپیوتر دیگری بیرون كشیدهاید و یا دوستتان آن را به شما داده است، ابتدا در دو روی آن كارت شبكه نام سازنده و شماره محصول را بررسی كنید. حداقل یافتن نام سازنده - درصورت وجود - آسان است. در درجه دوم، به سایت سازنده در وب مراجعه نموده و اطلاعات فنی دربارة آن كارت شبكه جستجو كنید. سعی كنید شماره محصول، مدل و شماره سریالها را تطبیق دهید. راهی دیگر نیز برای شناختن سازندة كارت شبكه وجود دارد. بر روی كارت شبكه یك كد شش رقمی است كه از حروف و عدد تشكیل یافته است مثل: OOAOC9 ) ) فرایند نصب كارت شبكه شامل مراحل زیر است: در مراحل نصب و راهاندازی شبكه ابتدا میبایست مسیر كابلكشی كه بطور فیزیكی كامپیوترهای شما را به یكدیگر متصل میكند مشخص شود. یك روش آسان ولی مؤثر در طراحی مسیر جایگیری كابلها، این است كه با در دست داشتن یك دفترچه یادداشت و یك مداد، از یك مكان دلخواه برای كامپیوتر به سمت مكان دیگر حركت كنید و بدین شكل یك طرح كلی را از كف خانه خود بدست آورید؛ همینطور كه پیش میروید هرگونه مانعی را كه میبایست فكری برایش كرد یادداشت كنید مثل دیوارها، لولهها، لوازم خانه،درختها و غیره. در مرحله دوم، پیكربندی كارت شبكه به منظور استفاده آن از منابع سختافزاری خاص صورت میگیرد. مثالهایی از این منابع سختافزاری عبارتند از:
مرحله سوم شامل نصب درایوهای كارت شبكه است. نرمافزار راهاندازی (device driver) بخشی از كارت شبكه است كه كامپیوتر را قادر میسازد با كارت شبكه ارتباط برقرار كرده و كاركردهای مورد نیاز را اجرا كند. در حقیقت تمامی كارتهای شبكه برای پشتیبانی از سیستمهای عامل مطرح، با یك نرمافزار راهاندازی عرضه میشوند، اما در بسیاری از موارد، شما حتی به این نرمافزار احتیاج پیدا نخواهید كرد زیرا سیستمهای عاملی مثل ویندوز، مجموعهای از درایوها را برای مدلهای كارت شبكه پراستفاده و رایج شامل میگردند. با وجود امكان "Plug and Play"، علاوه بر تنظیم پیكربندی منابع سختافزاری كارت شبكه، درایور مناسب نیز نصب میشود. شما میتوانید جدیدترین درایورهای مربوط به كارت شبكه را از سایت سازندة آن بدست آورید. البته نصب درایور جدید تنها در صورت بروز مشكل ضرورت پیدا میكند. در مورد هر كامپیوتر مراحل زیر را طی كنید: در مورد هر كامپیوتر مراحل زیر را اجرا كنید: عملكردهای اینترنت 1- FTP : یك فایل را از یك كامپیوتر روی اینترنت بازیابی می كند . 2- E_ mail : مبادله پیامهای الكترونیكی با سایر كاربران اینترنت . 3- (WWW(world wide web : امكان تبادل متن – تصاویر رابین كامپیوترهای محلی و سایر كامپیوترهای مرتبط به اینترنت را فراهم می كند . 4- Tel net: كار بایك كامپیوتر دیگر روی اینترنت .
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ نويسندگان پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|